AHLAN WASAHLAN

SELAMAT DATANG KE BLOG AKU, DIA DAN SAR. CUMA UNTUK BERKONGSI CERITA BAGI SIAPA YANG SUDI MEMBACA
Showing posts with label SAR AL-QALAM. Show all posts
Showing posts with label SAR AL-QALAM. Show all posts

Monday, January 2, 2012

DAFTAR OH DAFTAR

Hari ni skool buat pendaftaran pelajar. Kita ni dok semangat la datang. Malam tido tak berapa, pukul 3 baru boleh tido (excited kot, eh kita lak excited bukan student..hehehe), pukul 5 dah bangun. Tahun guru kelas tahun 6 gak. Pun macam tahun lepas kena campak kelas last gak, yang mana muridnya 25 lelaki 5 perempuan. jawabnya lagi haru dari tahun lepas. Takpa-takpa.

Jam menunjukkan pukul 8 pagi. Tatkala kelas lain sibuk dikunjungi ibu bapa, kelas kita sunyi sepi, takda sapa datang, siap ada bunyi cengkerik lagi, hahaha. Tak lama tu baru la ada yang datang. Tahun 6 ni special sket, banyak borang depa kena isi. Antaranya borang akur janji ler. Ada parents tanya kenapa kena isi? Kita jawablah budak tahun 6 dah mula panjang akal. Habis kelas tambahan sekolah kebangsaan blum tentu dia datang ke sekolah agama, silap2 pegi sekolah cc. So depa pun tak banyak citer lah.

Kaunter tutup dalam 12.15. Yang sepatutnya daftar 30 orang, tapi yang datang tadi 12 orang jer. Nanti bila dah mula belajar nanti mulalah terhegeh-hegeh nak daftar. Menyusahkan btul. Sabor, sabor...

Apa-pun, hubaya-hubaya sekalian, siap sedia dengan kelengkapan yang selengkapnya bagi menghadapi medan perang pembelajaran!!!Whooshhh!!!

Thursday, November 17, 2011

PENTOMEN OH PENTOMEN

Huhu… hari anugerah cemerlang baru saja selesai. Lega rasanya. Penat tu memang la penat. Tapi agak puas hati juga. Kita diberi kepercayaan untuk melatih budak pentomen dan multimedia. Dimulai dengan membuat pemilihan pelakon dan suara. Budak laki kononnya nak jaga macho ramai tak nak audition, terutamanya tahun 6. Tak pa lah. Tapi untuk budak perempuan pening sesangat. Ramai pulak yang nak masuk. Terpaksa dua kali buat tapisan. Itu pun ada yang merayu untuk sertai walaupun tak terpilih. Macam audition akademi fantasia pulak dah. Dah selesai auditon, kena pula buat penentuan watak. Sekali lagi pening untuk pentomen perempuan. Siap ada yang merajuk tidak diberi watak utama. Hanya watak tambahan, tak bercakap, takda gaya sangat. Setelah diberi watak, tak mahu pulak berlakon sungguh-sungguh. Langsung tak datang. Terpaksa pula diganti dengan orang lain. Bila latihan susah sangat nak cukup orang. Ada saja yang tak datang. Macam ambik shift pulak masing-masing. Kemudian yang datang pulak, main-main saja ketika berlatih. Bukanlah ini kali pertama melatih budak pentomen. Sebelum ni pun pernah, tapi mereka serius, tak main-main. Walaupun waktu belajar diorang kaki main. Apabila berlatih pentomen mereka cukup disiplin. Kalo kita lambat sket dah dipanggilnya. Bebudak sekarang, selagi kita tak panggil, selagi tu depa buat dek jer. Tapi setelah beberapa minggu pening kepala, akhirnya berjaya juga dipentaskan, walaupun ada yang saat-saat akhir tak datang. Mendapat pujian daripada beberapa orang termasuklah Nazir Masjid Kuarters KLIA. Dia kata tahniah sebab berjaya buat pementasan tersebut walaupun dengan serba kekurangan peralatan. Lega rasanya. Tiba-tiba rasa berbaloi dengan setiap hari balik lewat dari sekolah sepanjang melatih bebudak tersebut. Asal keluar dewan jer, sekolah sunyi sepi budak dah balik, rakan sekerja lain pun dah balik, pejabat sekolah pun dah tutup. Sekali-sekala saja waktu balik tu pejabat masih ada orang. Walaupun pada pementasan rasa tak puas hati sebenarnya, kerana sepatutnya boleh lebih baik daripada itu. Tapi mungkin itulah tahap yang termampu oleh bebudak ni. Tak pa lah. Sekurang-kurangnya, masih lagi dapat pujian. Alhamdulillah. Lepas majlis anugerah rasa terawang-awang saja badan ni kerana hilang sudah segala beban. Maklumlah, pentomen sekalian hal, multimedia pulak sekalian hal. Sebaik slide show dibantu oleh rakan lain, kita cuma edit, susun balik dan buat tajuk-tajuk utama jer. Yang paling pening sekali nak buat live show kepada ibu bapa yang tak dapat masuk dewan. Mencari cable av output untuk video camera sekolah tak jumpa-jumpa. Satu Nilai, satu Seremban dan Senawang dicari tak jumpa. Kat Sony Centre pulak kena tempah dulu, 3 hari baru sampai. Tak sempat. Ada orang kedai tu kata: “Wah ini camera KUNO ni bang! Dah SEPULUH tahun ke abang beli ni?”. Hampeh betul! Tengah pening-pening plan B datang la GB tanya cable camner yang kita cari. Dia siap bawa buku handycam dia lagi. Handycam dia sama model dengan sekolah. Kita tunjuk la gambar cable tu. “Oh cable ni saya ada!” katanya. Luluh hati ni dengar. Punya la penat mencari, rupanya dia ada. Rupo eh waktu kito dok cakap kat dio, dio tak paham cable apo! Aduyai. Btw lega sket dah ada cable tu. So boleh la buat live feed. Pada hari anugerah tersebut, mula-mula pakai camera GB. Habis bateri tukar la camera sekolah yang dari pagi dicas. Pasang-pasang, hanya tahan 5 minit, bateri pun kong. Rupa-rupanya baterinya pun dah memang kena tukar baru. Langsung takda la live feed selepas itu. Apa nak buat, benda dah nak jadi.