AHLAN WASAHLAN

SELAMAT DATANG KE BLOG AKU, DIA DAN SAR. CUMA UNTUK BERKONGSI CERITA BAGI SIAPA YANG SUDI MEMBACA

Tuesday, September 9, 2008

MERDEKAKAH KITA?

MERDEKAKAH KITA?

31 Ogos menjelma lagi dan seperti biasa laungan kemerdekaan oleh Tuanku Abdul Rahman akan sentiasa berkumandang di mana-mana sahaja. Semuanya bagaikan pesta. Lagu-lagu koleksi Allahyarham Sudirman juga tidak ketinggalan. Iramanya memang segar dan ceria. Diskusi-diskusi mengenai kemerdekaan juga hampir setiap hari kedengaran, baik di corong-corong radio dan televisyen mahupun di dalam akhbar-akhbar tempatan. Bagaikan mahu satu lonjakan paradigma oleh seluruh rakyat Malaysia secara drastik. Manakala bendera jalur gemilang, kecil dan besar, dipasang di tempat -tempat yang sesuai bagi menyambut kemerdekaan negara. Di pagi hari kemerdekaan perbarisan diadakan di peringkat negeri dan kebangsaan sambil mempamerkan kejayaan negara. Maka sambutan merdeka bagaikan terus menjurus kepada lagu-lagu patriotik, mengibar jalur gemilang dan mengadakan pelbagai perbarisan dan perarakan. Rata-rata yang terlibat adalah dari generasi muda.

Namun semua keghairahan tersebut pasti akan hilang setelah selesainya sambutan bulan kemerdekaan pada 16 September nanti. Semua kata-kata yang berkobar-kobar tadi akan hilang ibarat kabus yang hilang apabila Sang Mentari Pagi menunjukkan diri. Menunggu tempoh matangnya semula iaitu 31 Ogos tahun berikutnya. Begitulah yang terjadi saban tahun di bumi bertuah, Malaysia.

Apakah itu kemerdekaan? Adakah kebebasan, kelepasan dan hak asasi atau keadaan merdeka atau bebas atau mungkinkah perihal merdeka (bebas) ? Maka istilah kemerdekaan digunakan untuk membezakan dengan penaklukan yang merujuk kepada sesuatu kawasan sebagai wilayah yang dikawal oleh sebuah kerajaan luaran dari segi politik dan tentera. Perkataan ini kekadang juga digunakan dalam erti kata yang lebih lemah untuk membezakan dengan hegemoni yang merupakan kawalan sebuah negara secara tidak langsung oleh sebuah negara yang lebih kuat. Kemerdekaan juga boleh merupakan taraf permulaan bagi sesebuah negara baru muncul tetapi sering merupakan pembebasan daripada kuasa yang mendominasi kawasan itu. Dari segi negatif, kemerdekaan juga boleh ditakrifkan sebagai keadaan yang tidak dikuasai oleh mana-mana kuasa yang lain samada melalui penjajahan, dasar peluasan kuasa atau imperialisme. Walau apa-apa pun maksudnya, setiap daripada kita mempunyai interprestasi tersendiri mengenai erti kemerdekaan tersebut. Persoalannya, bagaimanakah kita mengimplimentasikan erti kemerdekaan tersebut di dalam diri dan dalam kehidupan kita seharian?

Persoalannya, apakah rakyat Malaysia telah benar-benar bebas daripada cengkaman unsur-unsur penjajahan? Apakah kita betul-betul bersepadu? Apakah semua rakyat telah menikmati kesejahtera hidup yang sempurna? Apakah jiwa kita telah merdeka? Memang benar jika kita mengatakan pembinaan Menara Berkembar Petronas, Koridor Raya Multimedia (MSC), Formula 1, Projek Angkasawan Negara dan banyak lagi simbol mega moden boleh menyilaukan kita dengan erti sebenar pengisian kemerdekaan. Meskipun Malaysia sudah berusia setengah abad, namun kita masih bergelut untuk melepaskan diri daripada pelbagai jeratan masalah.

Masalah yang dihadapi oleh negara kita begitu banyak, termasuk korupsi, kesenjangan pendapatan, kebebasan demokrasi, nepotisme dan hutang-puitang para konglomerat, sehingga boleh membinggungkan para pemimpin. Mungkin pantun klasik yang dikaryakan oleh seorang tokoh pejuang kemerdekaan, Dr Burhanudin al-Helmi dapat memberikan erti kemerdekaan.

“Di atas robohan Kota Melaka

Kita dirikan jiwa merdeka

Bersatu-padulah segenap baka

Membela hak keadilan pusaka”

Jika kita lihat, masalah keruntuhan moral masyarakat, baik muda mahupun yang tua, terus berlaku seperti tidak boleh dibendung lagi. Sudah lali barangkali telinga ini mendengar segala cerita tentang kejadian-kejadian yang berlaku pada malam merdeka dan juga setelah sambutan kemerdekaan. Kelapa ditebuk tupailah, pembunuhanlah, sumbang mahramlah dan pelbagai lagi kes-kes yang memeritkan hati dan jiwa kita sebagai penduduk bumi bertuah ini.

Heboh satu negara dengan slogan “Malaysia Boleh!”, “Keranamu Malaysia”, “Melayu Glokal” dan sebagainya yang bertujuan untuk meningkatkan jati diri anak bangsa Malaysia yang kian rosak dimamah kemajuan. Kejayaan angkasawan Malaysia yang pertama, Dr. Sheikh Muzaffar juga heboh diperkatakan di seluruh pelusuk negara bagi menyuntik semangat generasi muda. Malangnya, Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) masih lagi diragui kemampuannya untuk menyemai kecintaan kepada negara terhadap anak muda. Sebaliknya lain pula yang berlaku di kem-kem PLKN tersebut. Pergaduhan, pembunuhan dan terdapat juga jurulatih yang mengambil kesempatan terhadap pelatih perempuan. Harapakan pagar, pagar makan padi.

Kempen budi bahasa? Macam manalah mahu berjaya kalau pimpinan atasan pun tidak menunjukkannya dalam kehidupan harian mereka. Terang-terang di dalam dada-dada akhbar tempatan perkataan-perkataan seperti bodoh, pergi jahanam, digunakan oleh beberapa orang menteri untuk mempertahankan tindakan mereka. Isu persembahan kumpulan Pussy Cat Dolls yang berpakaian begitu mengghairahkan ternyata bertentangan dengan kempen yang dijalankan tersebut. Penatlah mantan Menteri Kesenian, Kebudayaan dan Warisan, Dato’ Seri Rais Yatim menguar-uarkannya.

Jadi lihatlah. Adakah kita benar-benar merdeka? Sesiapa yang rajin membaca akhbar tentu sedih dengan keadaan anak remaja sekarang. Terpengaruh dengan budaya Black Metal, Skin Head dan baru-baru ini, Gothic pula yang menjadi pujaan remaja. Berpakaian serba hitam tidak kira malam atau pada terik panas matahari dan memuja kematian. Jawabnya makin banyaklah para remaja kita akan terjatuh ke lembah fatamorgana keseronokan yang songsang yang akan memakan diri mereka sendiri. Secara sedar atau tidak, kita dapat melihat dengan cara serta tahap pemikiran yang ada pada generasi sekarang ini. Memang tidak dapat dinafikan negara kita semakin maju dan kehadapan, syabas diucapkan, tetapi nilai murni serta keluhuran budi bahasa juga perlu selaras bersama kemajuan bagi menjana keutuhan moral kepada generasi muda sekarang yang perlu disemai kepada generasi sekarang.

Anak-anak bangsa kita terutamanya anak-anak Melayu makin malas berfikir. Semuanya mahu disuap saja. Bayangkanlah, sudah tingkatan lima namun sifir sembilan masih tidak hafal lagi. Apabila ditanya lapan tambah tiga pun kena pakai mesin kira baru boleh jawab. Sudahlah macam itu, buta sejarah pula. Apabila ditanya siapa Perdana Menteri Malaysia yang pertama, menggelabah buka buku sejarah untuk mencari jawapan. Itulah pewaris bangsa kita. “Takkan Melayu hilang di dunia”. Betul, tetapi Melayu yang bagaimanakah yang akan wujud? Tanya pasal bab-bab agama,geleng kepala saja, tidak tahu. Akan tetapi apabila disoal tentang Akademi Fantasia, Mentor, artis-artis, tahu saja dari A sampai Z. Itu tandanya mereka sudah terpengaruh dengan dakyah barat yang mengagungkan hiburan, budaya Hendonisme. Mereka suka hiburan tetapi otak berjalan, tetapi kita? Apa-apa pun tidak ada! Kita hanya tahu menjerit, “Merdeka! Merdeka! Merdeka!”. Merdekakah kita? Jangan sampai kita terkena tempias negara jiran yang meraikan hari kemerdekaan dengan cara yang langsung tidak menunjukkan ciri-ciri kemerdekaan serta tidak bertamadun. Sebagai contoh sambutan kemerdekaan tahun 2003 yang dilakukan oleh negara yang dikenali Temasik suatu masa dahulu. Dalam usaha mengejar serta ingin menarik perhatian dunia mereka sanggup menggadai maruah dengan menganjurkan festival homoseksual yang amat bertentangan dengan budaya dan sosial alam. Dari sebuah negara maju yang juga terkenal dengan rakyat yang beretika, kini berubah menjadi bandar yang rakus dan dipenuhi hedonis. Persoalannya, adakah ini yang dikatakan minda yang merdeka?.

Jika kita lihat kembali sejarah di ambang kemerdekaan negara kita pasti dapat dilihat kesungguhan tokoh-tokoh kemerdekaan dalam memperjuangkan kemerdekaan negara. Itu pun jika dihayati. Bermula dengan tentangan terhadap Malayan Union. Serentak dengan itu wujudnya United Malays NationalOrganization (UMNO) yang mengumpulkan semua persatuan dan bangsa Melayu buat pertama kalinya. Dato’ Onn Ja’afar dilantik menjadi presiden. Akhirnya British tunduk juga pada penentangan orang Melayu walaupun setelah dua tahun. Terima kasih kepada Sir Malcolm MacDonald, Edward Gents, L.D Gammans dan beberapa orang lagi pegawai British yang turut membantu menghapuskan Malayan Union. Maka pada tahun 1948 lahirlah Persekutuan Tanah Melayu.

Seterusnya ketika hampir mencapai kemerdekaan gerakan murni pra-perikatan wujud yang bertujuan untuk menyatupadukan penduduk seluruh negara yang berbilang bangsa. Selepas itu parti Perikatan yang menggabungkan UMNO dan MCA pada asalnya ditubuhkan bagi menghadapi pilihanraya peringkat persekutuan. Keputusannya Perikatan menang 51 berbalas 1. Kemudian, usaha-usaha ke arah kemerdekaan diteruskan. Rombongan Tunku Abdul Rahman ke London mencerahkan lagi harapan rakyat ketika itu untuk mencapai kemerdekaan. Suruhanjaya Reid yang dianggotai oleh Lord Reid, Sir Ivor Jennings, Sir William McKell, Tuan B. Malik Hakim dan Tuan Abdul Hamid ditubuhkan untuk menyusun Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka. Akhirnya pada 31 Ogos 1957 Persekutuan Tanah Melayu diisytiharkan Merdeka. Ketika itu orang ramai berpakaian putih sebagai simbolik kepada kebebasan. Di kampung-kampung, baik muda mahupun tua berbasikal mengelilingi kampung menyorak kalimah keramat, “Merdeka”. Sungguh ceria sekali keadaan masa itu. Andailah generasi muda masa kini dapat melihat suasana tersebut, pasti kecintaan mereka terhadap negara menjadi teguh dan utuh ibarat gunung-ganang yang menjadi tulang belakang bumi ini.

Seterusnya pada 27 Mei 1961, Tunku Abdul Rahman mengumumkan gagasan Malaysia yang merangkumi Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah, Sarawak dan Brunei. Pengumuman tersebut mendapat pelbagai reaksi daripada pelbagai pihak. Indonesia melancarkan konfrontasi. Filipina juga menentang. Manakala di Brunei, tentangan diketuai oleh A.M. Azahari. Mereka menganggap gagasan Malaysia merupakan neokolonisme. Namun akhirnya pada 16 September 1962 Malaysia yang menggabungkan Persesekutuan Tanah Melayu, Singapura, Sabah dan Sarawak berjaya ditubuhkan. Namun keanggotaan Singapura hanya sementara. Pada 9 Ogos 1965 Singapura berpisah dengan Malaysia.

Jadi lihatlah perit getir untuk menubuhkan negara kita yang tercinta ini. Itu masih belum lagi disentuh tentang Peristiwa 13 Mei 1969. Pokoknya, untuk mencapai keadaan yang selesa seperti sekarang bukanlah senang. Banyak pengorbanan perlu dilakukan untuk mencapainya. Sekarang ini, kita, bangsa Melayu masih belum lagi benar-benar merdeka. Ekonomi negara kita dimonopoli oleh bangsa Cina. Kita masih di takuk lama, menjual nasi lemak di tepi jalan. Tidak pernah cuba untuk maju. Apa-apa yang kita boleh harapkan cumalah penguasaan bangsa Melayu dalam bidang politik semata. Jika kita membaca artikel dalam majalah Dewan Masyarakat terbitan Ogos 2006 yang bertajuk “Ketuanan politik Melayu lawan Ketuanan Ekonomi Cina” barulah kita dapat melihat dengan jelas mengenai perkara ini. Kita juga harus ingat, terdapat juga segelintir pemimpin politik yang sanggup menggadaikan bangsa sendiri demi kepentingan diri sendiri. Kalau tidak, masakan timbul isu-isu mengenai tanah rezab Melayu jatuh kepada taukeh-taukeh Cina. Kalaulah ramai pemimpin seperti itu, yang menjadi api dalam sekam, duri dalam daging dan gunting dalam lipatan, apakah yang akan terjadi kepada bangsa kita, bangsa Melayu di Malaysia ini? Adakah kita akan terasing di negara kita sendiri?

Maka dengan ini marilah kita bersama-sama memotivasikan diri sempena hari ulang tahun kemerdekaan ini. Bukan untuk sehari,bukan untuk sebulan dan bukan juga untuk setahun, tetapi untuk selama-lamanya. Oleh itu, kita semua perlu memperkemaskan diri serta minda dalam menghadapi cabaran global yang tidak bersempadan serta memperkukuhkan tonggak jati diri supaya erti kemerdekaan sebenar dapat dihayati justeru maruah negara Malaysia dapat dipelihara.Marilah kita mengimplimentasikan nilai-nilai intrisik nenek moyang kita agar kita mampu berdaya saing dengan bangsa lain disamping menjaga tatacara hidup kita sebagai masyarakat Timur yang berpegang pada ajaran Islam. Janganlah kita mempersiakan perjuangan pejuang-pejuang kemerdekaan negara kita. Tanpa usaha mereka maka nikmat kemerdekaan yang kita kecapi pada hari ini pasti tiada. Merdeka!Merdeka!Merdeka!

No comments: