AHLAN WASAHLAN

SELAMAT DATANG KE BLOG AKU, DIA DAN SAR. CUMA UNTUK BERKONGSI CERITA BAGI SIAPA YANG SUDI MEMBACA

Saturday, December 31, 2011

RAJA OH RAJA

Tersebutlah kisah di sebuah negera Pena Berombak yang banyak negerinya, tinggallah seorang raja memegang takhta. Putar Alam diberi nama, memerintah negara yang huru-hara. Syahdan suatu ketika, akibat kealpaan diri dan kegoyahan pemerintahan, Raja Putar Alam digulingkan dan digantikan dengan raja berketurunan Shah. Hiduplah Putar Alam sebagai rakyat biasa menunggu masa untuk bangkit semula.
Hari berganti hari, minggu berganti minggu, bulan berganti bulan, tahun berganti tahun. Setelah tiga raja memerintah negeri tersebut, akhirnya Putar Alam menghidu peluang untuk memerintah semula. Setelah pemergian Raja ketiga negara ditinggal tanpa pemerintah. Akhirnya Putar Alam dilantik menjadi Raja. Bermulalah semula pemerintahan yang haru-biru. Tapi dasar putar alam, Putar Alam bijak merencana mengukuhkan pemerintahannya. Puak-puak yang mampu menggulingkannya diberi serapah pemanis agar mereka menyukainya. Setelah separuh tahun berlalu barulah ditunjukkan taring dendam kesumatnya. Memanda-memanda menteri yang setia berkhidmat untuk negara dan raja-raja terdahulu dipenggal. Memanda-memanda menteri yang menentang dalam senyap tertelan air liur melihat nasib rakan seperjuangan. Mereka juga dikurangkan wilayah perintah oleh Raja Putar Alam dan diberikan kepada memanda-memanda menteri yang sentiasa menjilat kaki Putar Alam; menyokongnya selama ini.
Apalah nasib negara Pena Berombak ini. Memanda menteri penerangan tersangatlah pening memikirkan nasibnya. Baginya, sudah tibalah masa baginya mencari rezeki di negara baru. Biarlah negara tersebut bergolak sekalipun, asalkan tidak berada di bawah pemerintahan Raja Putar Alam.

*p/s - agak-agaknya boleh tak jadi ahli sastera lepas ni?hahaha

No comments: